Voorraadbeheer - opleiding
Realiseer concrete verbeteringen op het gebied van operationeel voorraadbeheer in uw eigen organisatie!
Voorraadbeheer blijft mensenwerk. Elke dag staat u voor essentiële vragen zoals: wanneer en hoeveel moet ik bestellen; hoe kan mijn informatiesysteem mij helpen; welke formules en/of simulaties kunnen mij helpen een rationele keuze te maken; hoe kan ik de voorraad reduceren; heb ik überhaupt voorraad nodig? Kortom, u ervaart voorraad als een kritische succesfactor in uw supply chain.
Het doel van de training Voorraadbeheer is het vergroten van uw inzicht in het voorraadbeheer op operationeel niveau. U gaat daarbij concreet aan het werk om verbeteringen te realiseren voor uw eigen organisatie. Na deze 3-daagse training heeft u meer inzicht in de functie en de kosten van voorraad. U kent het belang en de betekenis van servicegraad. Met behulp van formules kunt u de parameters (zoals bestelgrootte, bestelpunt, etc.) voortaan beter instellen. De resultaten leert u in beeld te brengen door het inrichten en berekenen van prestatie-indicatoren. U heeft inzicht in de voor- en nadelen van uw eigen en andere voorraadmodellen en u heeft verbetermogelijkheden voor uw eigen organisatie ontdekt.
Opleiding
Voorraadbeheer - Opleiding en modules
In de 3-daagse training Voorraadbeheer in de praktijk vormen actuele bedrijfsvraagstukken de basis. Met de theorie als leidraad gaat u hiermee aan het werk in individuele praktijkoefeningen en groepsopdrachten. Juist dat maakt de training Voorraadbeheer effectief!
Voor wie is deze cursus interessant?
U bent als planner of voorraadbeheerder bezig met voorraadbeheer op operationeel niveau. U bent verantwoordelijk voor het bepalen en bewaken van voorraadparameters. U bent werkzaam in een industriële organisatie, handelsonderneming, in de dienstverlenende of non-profit sector.
Programma
Dag 1
Voorraad en voorraadbeheer – het belang
- Wat is het belang van voorraadbeheer?
- Wat is de functie van voorraad?
- Wat zijn uw voorraadkosten?
- Welke artikelen vereisen de meeste aandacht?
- Wat is de betekenis van servicegraad?
- Waarom en hoeveel veiligheidsvoorraad?
Voorraadbeheer – bestelsystemen
- Welke systemen zijn er? Wat zijn de voor- en nadelen? Wanneer worden ze toegepast?
- Welke modellen gebruikt u en waarom?
- Hoe kan MS Excel u helpen?
Voorraadbeheer – hoeveel en wanneer bestellen?
- Hoe bepaalt u de optimale bestelhoeveelheid: bij regelmatige, onregelmatige en eenmalige vraag?
- Wat is de invloed van het bestelpunt?
- Hoe bepaalt u het optimale bestelpunt: bij onbekende vraag, bij onbekende levertijd, bij beide?
Dag 2
Voorraadbeheer – voorspellen
- Wat zijn vraagpatronen?
- Welke methoden zijn er om de vraag te voorspellen?
- Welke technieken worden er in de praktijk gebruikt om de vraag te voorspellen?
- Wat zijn geavanceerde voorspeltechnieken?
Supply Chain game
- Richt het voorraadbeheer in voor een fictieve keten
- Meet, evalueer en optimaliseer tot het gewenste resultaat wordt bereikt
- Wat is het bull-whip effect?
Dag 3
Sales & Operations Planning (S&OP)
- Hoe kunt u verkoop en productie op elkaar afstemmen?
- Hoe kan demand management bijdragen aan het resultaat?
Voorraadbeheer – hoe kan het beter?
- Hoe goed is uw voorraadbeheer: hoe kunt u dit meten?
- Welke prestatie-indicatoren kiest u?
- Welke rol speelt leveranciersmanagement in de verbetering van voorraadbeheer?
Voorraadmanagement in de keten
- Hoe kan uw organisatie profiteren van voorraad en informatie in de keten?
- Waar legt u voorraad in de keten?
- Wat is de invloed van de product life cycle?